Ta i bruk plagiatkontroll på iSkole

Innledning

Det er mulig å kontollere innleverte oppgaver for plagiat og om teksten er skrevet av kunstig intelligens. Selve kontrollen utføres av Copyleaks.

Hvordan komme i gang.

Skolen kan aktivere plagiatkontroll fra Mine sider > Tilgang > Funksjoner. Der velger man også om kontrollen skal skje automatisk når eleven leverer sin oppgave eller om kontrollen skal startes av læreren. Vi anbefaler sistnevnte, da skolen betaler for hver kontroll etter størrelsen på dokumentet.

For faglæreren

Naviger til prøven. Mine sider > Vurderinger > Fag > Alle elevene i faget > Velg prøven.

Oversikt over antall innleveringer

Vise innleveringene

Kolonnen Innlevering viser antall innleveringer. Ved å klikke på Vis(n) vises elevens innleveringer på denne oppgaven. Dersom skolen ikke benytter automatisk kontroll vil det i kolonnen Plagiatkontroll stå Ikke kontrollert og en lenke Kontrollér som man klikker på for å sette i gang kontrollen. Teksten endres da til Venter på plagiatkontroll (n minutter). Kontrollen skal normalt være ferdig innen 5 minutter. Klikk på knappen Oppdater for å se om resultatet er klart. Når kontrollen er utført vises prosent likhet og lenke til rapporten. Dersom noe går galt og resultatet ikke er klart etter 10 minutter vises tekten Intet resultat og en lenke Sjekk igjen. Klikk på denne for å starte en ny kontroll. Oversikt over elevs innleveringer

Laste ned alle innleveringene

For å laste ned alle innleveringene samt en rapport som viser prosent likehet og en lenke til rapporten for den enkelte innlevering, klikker man på Last ned alle innleveringer. Man får da en zipfil som inneholder alle innleveringene og samlerapporten. Oversikt over antall innleveringer

Hvis man skal benytte lenken i PDF-rapporten må man være innlogget på iSkole i den nettleseren rapporten åpnes i.

Kontrollér alle innleveringer

Denne knappen vil laste opp siste innlevering fra alle elevene dersom plagiatkontroll ikke allerede er utført. Hvis det er kommet inn mange innleveringer etter siste kontroll vil det dermed være mulig å benytte denne funksjonen igjen, uten at alle innleveringene blir kontrollert på nytt.

Kontrollen av alle innleveringer sjekker om vi har opprettet en kontroll, ikke om vi har fått tilbake resultatet. Dette for å forhindre at det settes i gang flere kontroller av samme dokument. Dersom noe har gått galt må man inn på den enkelte innlevering for å sette i gang en ny kontroll. Ny kontroll av en innlevering er mulig 10 minutter etter den ble opprettet.