iSkole for foreldre

iSkole gir tilgang til timeplan, fravær, prøver, eksamen, karakterer med mer. iSkole er tilgjengelig for elever, og foreldre for elever under 18 år. Sidene er responsive og tilpasser seg størrelsen på skjermen. iSkole kan også installeres på smarttelefoner som en «Progressive Web App» og dermed få sitt eget ikon som man kan starte iSkole fra.

For iOS: Åpne Safari → Åpne en nettside → Del → Legg til på Hjem-skjerm → Velg navn → Legg til.

For Android: Brukeren blir automatisk spurt om de ønsker å legge til iSkole som en applikasjon.

Pålogging for foreldre

Foreldre gis kun tilgang iSkole når de har barn som ikke har fylt 18 år, og som er elev ved skolen, i inneværende skoleår.

Innledning

Foreldre kan logge på iSkole straks skolen har registrert dem. Skolen må generere et informasjonsbrev som opplyser om iSkoles adresse og en kode som må benyttes for å opprette en foreldrekonto. Brevet sende som epost til foreldrene.

For de som ønsker å benytte iSkole fra telefonen, så kan man med fordel velge å installere og iSkole som en «progressive web app». Det er beskrevet i brevet, også beskrevet ovenfor hvordan dette gjøres fra henholdsvis iPhone og Android-telefoner.

Informasjonsbrev fra skolen

Informasjonsbrevet fra skolen inneholder informasjon om iSkole og en kode som benyttes til å registrere seg.

Registrering på iSkole

For å registrere foreldrekonto på iSkole må man først ha fått et informasjonsbrev fra skolen med en kode som skal benyttes til registreringen.

Registrering - Trinn 1

Gå til https://iskole.net/forelder og klikk Registrer foreldrekonto.

Innlogging og registrering

Registrering - Trinn 2

Fyll inn opplysningene som etterspørres. Alle feltene er obligatoriske og må fylles ut. Registrering
Registrering del 1

Registrering - Trinn 3

Når alle opplysninger er utfylt, klikk Kontroller opplysninger. iSkole vil nå knytte din konto til eleven. Dersom skolen allerede har lagret en e-postadresse på deg, vil vi forhåndsutfylle denne, du kan endre denne om ønskelig. Denne e-postadressen vil bli brukt for å sende deg passord til iSkole og kan benyttes av skolen for å sende deg informasjon.

Registrering - Trinn 4

Fyll inn, eventuelt korriger e-postadressen og klikk Registrer konto. Et passord vil nå bli generert og sendt på e-post. Registrering_2
Registrering del 2

Jeg er allerede registrert

Dersom du har flere barn og tidligere har gjennomført registreringen, eller allerede har en konto på iSkole, kan du logge inn og legge til barnet fra menyvalget Barn. Klikk Legg til barn og fyll inn elevens fødselsdato, personnummer og koden fra informasjonsbrevet.

Dialogvinduet for å legge til barn

Pålogging

Foreldre logger inn med brukernavn og passord. Brukernavnet er forelderens fødselsnummer og passordet blir sendt på e-post ved registrering. Dersom man tidligere har benyttet iSkole, men har glemt passord, kan man benytte Glemt passord?-funksjonen fra innlogginssiden. Foreldre kan ikke benytte seg av Feide.

Etter pålogging

Hvis du har flere barn på skolen, må du velge hvilket barn du ønsker å se. Du kan når som helst bytte barn ved å velge Barn i hovedmenyen.

Endre passord

Om man ønsker å bytte passordet til noe enklere enn det som er maskingenerert, så er det full anledning til det. Velg da Endre passord fra menyen som nås gjennom å trykke på navnet oppe til høyre i skjermbildet.

Bestille nytt passord

Foreldre kan selv bestille nytt passord ved å trykke på lenken Glemt passord? fra innloggingssiden. Man må deretter fylle inn egen e-post og eget fødselsnr. iSkole vil generere et nytt passord og sende det til den oppgitte e-postadressen såfremt det er den samme som er registrert i iSkole.